Search

AKTUALNO

Električna vozila - vozila prihodnosti

 

Dostavljavci blaga se v času, ko cena nafte dosega rekordne vrednosti, vse bolj ukvarjajo z vprašanjem kako optimizirati dostave. Obstoječa vozila z motorji na notranje izgorevanje so zaradi visokih cen pogonskih goriv vse dražja za vožnjo, poleg tega pa so vozila z motorji na notranje izgorevanje glavni krivec za onesnaževanje ozračja. Fosilnih virov energije za njihov pogon tudi ni neomejeno in samo vprašanje časa je, kdaj in v kakšni meri jih bodo nadomestila čistejša, bolj ekonomična in varnejša vozila. Nove tehnologije že omogočajo zasnovo in izdelavo ljudem in okolju prijaznih vozil, ki se ponašajo z zadovoljivimi voznimi lastnostmi. Alternativo klasičnim dostavnim vozilom na fosilna goriva predstavljajo električna dostavna vozila.

Električni pogoni se uveljavljajo v različnih vrstah vozil. Največ je električnih dvokolesnikov, predvsem električnih koles in električnih skuterjev. Na tem področju je najbolj razvita Azija, kjer so ljudje iz običajnih koles presedlali na električna. Samo na Kitajskem je letna proizvodnja večja od 10 milijonov električnih dvokolesnikov, ki zajemajo cenene (svinčevi akumulatorji, krtačni elektromotorji) in tudi najkvalitetnejše izdelke (36V litijevi akumulatorji in brezkrtačni elektromotorji). Poleg dvokolesnikov pa se seveda postopoma uveljavljajo tudi električni avtomobili in pa tudi električna dostavna vozila.

Ob tem se postavlja vprašanje, za koliko bi uporaba električnih dostavnih vozil zmanjšala transportne stroške v primerjavi z uporabo dostavnih vozil na fosilna goriva? Po podatkih proizvajalcev porabijo električna dostavna vozila med 2 EUR in 4 EUR električne energije na prevoženih 100 km (podatki veljajo za električno dostavno vozilo Piaggio Porter), nižji so pa tudi stroški registracije in servisov, saj pri električnih vozilih ni menjave olja in filtrov. Na drugi strani pa primerljivo dostavno vozilo z motorjem na notranje izgorevanje porabi približno 9 litrov dizel goriva, kar ob trenutnih cenah goriva pomeni približno 14 EUR. Vidimo torej, da je sama vožnja z električnim odstavnim vozilom veliko cenejša. Vendar pa je velik problem električnih vozil v njihovi nabavni ceni, saj so električna vozila precej dražja v primerjavi z vozili na fosilna goriva. Ob tem pa je potrebno poudariti, da je pri nakupu mogoče dobiti ugodne kredite okoljskega sklada (www.ekosklad.si), obstajajo pa tudi nepovratne finančne spodbude za nakup električnih vozil.

Naslednja težava električnih vozil je tudi menjava baterije (po podatkih proizvajalcev se ta menja pri prevoženih 100.000 km), ki so še zmeraj zelo drage. 

Vendar pa uporaba električnih vozil uporabnikom ne pomaga le nižati stroškov vožnje in stroškov vzdrževanja voznega parka in omejevati škodljive izpuste, temveč prebivalcem ponujajo tudi prijetnejše bivanje. Električna dostavna vozila so namreč zelo tiha, zato je mogoče z njimi delati tudi ponoči in v strogih mestnih jedrih. In vse večjemu številu podjetij, okolju prijazno poslovanje prestavlja del poslovne kulture.

Kot že povedano, glavni težavi električnih vozil sicer ostajata razmeroma visoka nabavna cena in omejena avtonomija (domet), kajti električna vozila z enim polnjenjem stežka prevozijo več kot 130 kilometrov, vendar pa je v zadnjem času že uveljavljena proizvodnja električnih vozil z litijevimi baterijami, ki za enkratno polnjenje potrebujejo bistveno manj časa.

Tehnologija električnih vozil nove generacije zaradi svoje preprostosti in učinkovitosti že v osnovi omogoča velik korak naprej. Jasno je, da vpeljava nove tehnologije traja nekaj časa in da se električna vozila, kljub svojim prednostim, ne bodo uveljavila kar čez noč. Časovni okvir njihove komercializacije ni odvisen le od tehnološkega razvoja, ampak tudi od drugih družbeno političnih dejavnikov. Najpomembnejši med njimi so gibanje cene nafte in obseg klimatskih sprememb, ki so posledica onesnaževanja. Električna vozila okolja skoraj ne obremenjujejo, klasična vozila pa so brez konkurence največji onesnaževalec zraka. V bližnji prihodnosti se bodo električna vozila zagotovo še v večji meri uveljavila. Predvsem električna kolesa, mopedi, manjši avtomobili za mestno vožnjo in vozila za posebne naloge bodo na cestah mnogo pogostejša. Ravno pri motornih kolesih in manjših mestnih vozilih je tudi največja razlika pri onesnaževanju. Pocenitev vožnje, večja varnost in zanesljivost ter ekološka neoporečnost pa so le najpomembnejši argumenti, ki govorijo v prid električnim vozilom.